راهحل های مبتنی بر بلاک چین در چند سال گذشته شاهد کاربردهای مالی، حقوقی، بازی و اجتماعی بودهاند، البته در مقیاس نسبتاً کوچک. با این حال، اینکه آیا لایه زیرساخت بلاک چین برای رشد متاورس ضروری خواهد بود، بی پاسخ باقی مانده است. پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که ما متاورس را چگونه تعریف کنیم. برخی از تعاریف متاورس تنها بر عناصر تجربی آن تمرکز دارند. کلمه متاورس اغلب باعث میشود تصور کنیم که یک هدست واقعیت مجازی (VR) بپوشیم و تجربهای فراگیر در دنیای مجازی داشته باشیم. این همه اشتباه نیست اما یک تعریف ناقص از متاورس است. انتظار می رود متاورس نسخه آینده نگر از اینترنت باشد که یک چشم انداز عالی است اما چرا به اینترنت جدید نیاز داریم؟ پاسخ به آن در پاسخ به یک سوال دیگر نهفته است آیا متاورس بدون بلاک چین می تواند وجود داشته باشد؟
متاورس بدون بلاک چین و نیاز به اینترنت جدید
اینترنت فعلی ما کافی نیست. انگیزه ها به سمت مجموعه محدودی از ذینفعان سوق داده می شود، سازندگان مورد سوء استفاده قرار می گیرند و کاربران کنترل بسیار کمی بر داده های خود دارند. آیا نسخه جدید اینترنت می تواند آن را تغییر دهد؟ اینترنت از طریق برنامه هایی مانند گوگل، متا (پیش از این فیس بوک)، اینستاگرام و آمازون ساخته شده است. این برنامهها چندین تکنیک را برای جلب توجه کاربران به کار میگیرند و در صورت داشتن آن، کسب درآمد میکنند.
علیرغم ایجاد ارزش قابل توجه ایجاد شده از طریق این برنامه ها، کاربران بخش بسیار کوچکی از ارزشی را که به آنها تعلق می گیرد دریافت می کنند. حتی زمانی که کاربرانی که ارزش ایجاد کردهاند، پول بسیار کمی دریافت میکنند. برنامههایی که توجه کاربران را به خود جلب کردهاند، ثروتی برای خود و سهامدارانشان ایجاد کردهاند، چندین تریلیون دلار ارزش دارد. اینترنت باید فراگیر و جدید باشد تا این تغییر کند.
این به خاطر خود کاربردها نیست، بلکه به این دلیل است که آنها در یک اکوسیستم سرمایه داری پرورش یافته اند. در اینجا، برندگان تمام ارزش و ثروت را دریافت می کنند. تا زمانی که «برندگان» تعریف جامع تری داشته باشد، خوب است که این اتفاق با اینترنت جدید بیفتد. چالش کلیدی دیگر با اینترنت فعلی، بهره برداری از تولیدکنندگان محتوا است. اینترنت ما را غرق محتوا کرده است. با این حال، حتی سازندگان محتوای با کیفیت بالا نیز به ندرت حقوق خود را دریافت می کنند.
پلتفرمها و واسطههایی که فضای وب را به این تولیدکنندگان محتوا ارائه میدهند، بیشترین درآمد را دارند که این روش باید تغییر کند؛ اینترنت باید سازگارتر با سازندگان باشد. جدا از مکانیسمهای انگیزشی ناهنجار، اینترنت فعلی دادههای کاربر را نیز بدیهی میداند. کاربران اینترنت، کنترل بسیار کمی بر داده ها و شبکه خود دارند. چرا زمانی که کاربر از فیس بوک به توییتر نقل مکان می کند، باید برای ایجاد شبکه خود از ابتدا شروع کند؟ این باید تغییر کند و زمینه را برای متاورس بدون بلاک چین فراهم کند.
چرا بلاک چین اینترنت را اصلاح می کند؟
اینترنت چندین میلیون تراکنش داده را در ثانیه انجام می دهد. زیرساخت بلاک چین در مقایسه با تکرار فعلی اینترنت در مراحل اولیه فناوری خود است. با این حال، بلاک چین فقط یک لایه زیرساخت نیست، این یک لایه اقتصادی نیز هست. این ویژگی های اقتصادی بلاک چین به طور بالقوه می تواند چالش های اینترنت را برطرف کند. در دنیای مبتنی بر بلاک چین، توکنومیک پلتفرم متاورس (اینترنت جدید) انگیزه های فراگیرتری را فراهم می کند. این برنامههای کاربردی میتوانند از دیدگاه سهامداری (توکن حاکمیتی) و تشویق کاربر (توکن سودمند) فراگیر باشند. شرکتکنندگان فعال در اکوسیستمهای متاورس معمولاً توکن های کاربردی دارند. به عنوان مثال، شرکت کنندگان در یک متاورس بازی، توکن های کاربردی خود را با ایجاد بازی به دست می آورند. شرکت کنندگان در یک متاورس هنری با خلق آثار هنری و هنر بودن با نوشتن نقدهای مفید، نشانه هایی به دست می آورند.
متاورس به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا به عنوان کاربران و سازندگان پلتفرم ها کسب درآمد کنند. تا زمانی که مشارکتکنندگان در این اکوسیستمها به خلق ارزش ادامه دهند، آنها تشویق میشوند. از آنجایی که این شرکت کنندگان ارزش بیشتری در یک اکوسیستم ایجاد می کنند، اعتبار کسب می کنند و تأثیرگذار می شوند. با این حال، اگر یک تأثیرگذار در یکی از بسترهای وب 3 بخواهد یک نمایه در اکوسیستم دیگری ایجاد کند، باید بتواند دوستان و شبکه خود را با آنها همراه کند. اعتبار اکوسیستم مانند "XP" (نقاط تجربه) در یک پلتفرم بازی نباید همراه باشد زیرا مختص اکوسیستم است. اخلاق اساسی این است که کاربران مالک اعتبار و شبکه خود هستند، نه پلتفرم ها.
دیگر ساختار اساسی طراحی متاورس، توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) است. NFT ها پایداری ارزش را ارائه می دهند. هنگامی که یک گیمر یک دارایی درون بازی را در یک بازی Web2 خریداری می کند، فرصتی برای درآمد به استودیوی بازی ارائه می دهد. آنها مالک دارایی نیستند که این شرایط در دنیای بلاک چین تغییر می کند. NFT ها نه تنها به کاربران امکان ایجاد، خرید و فروش دارایی های متاورس را ارائه می دهند بلکه به آنها اجازه می دهد اعتبار اکوسیستم را در قالب توکن جمع آوری کنند. توکن ها مانند امتیازات اعتباری در خدمات مالی رفتار میکنند و با افزایش تعداد کاربران متاورس، تمایل دارند ارزش بیشتری را سریع تر به دست آورند.
چالش های بلاک چین در ارائه متاورس
متاورس در آینده عالی به نظر می رسد اما آیا همه اینها فقط تبلیغات است؟ برای تحقق روایت متاورس باید به چالشهای جدی فناوری، تجربی و مدل اقتصادی پرداخت. بلاک چین از مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و چالش های امنیتی رنج می برد. حتی بهترین زنجیرهها با پایگاههای کاربری معنادار میتوانند تنها حدود 50,000 تراکنش در ثانیه را انجام دهند. اینترنت میلیون ها تعامل داده در ثانیه در ایمیل ها، توییت ها، پست ها، جستجوهای گوگل، پیام ها و موارد دیگر دارد.
این مقایسه فرض میکند که تعاملات داده در یک متاورس باید روی زنجیره باشد. از آنجایی که تکنیک های رمزنگاری (مانند جمعآوریهای دانش صفر) در رسیدگی به چالشهای مقیاس پذیری بهتر میشوند، ویژگیهای اقتصادی به درستی برای ایجاد مدلهای جدید مبتنی بر متاورس برای آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت. جدای از چالش های مقیاسپذیری، مسائل مربوط به قابلیت همکاری در میان بلاک چین ها وجود دارد. این به ویژه مربوط به پل هایی است که برای انتقال ارزش از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر استفاده می شوند.
بسیاری از حملات سایبری به پلتفرم های وب3 از طریق این پل ها رخ داده است. حمله به پل رونین و حمله به پل کرم چاله سولانا نمونه هایی از آن هستند. قابلیت همکاری یک فرصت کافی در وب 3 است اما به همان اندازه آسیب پذیری است که باید برطرف شود. این چالشهای لایه زیرساخت بلاک چین همچنان به اکوسیستم بازمیگردند. یکی از موضوعات اخیر ایجاد یک مدل اقتصادی پایدار متاورس است. در حالی که GameFi به عنوان یک هک رشد برای جذب کاربران استفاده شده است، یک مدل توکن مقیاس پذیر هنوز شناسایی نشده است.
تا به امروز، بسیاری از مدلهای اقتصادی شکست خورده وجود داشتهاند که مدلها و رویکردهای اقتصادی جدیدی را به وجود آورده و الهامبخش بودهاند. با این حال، نوآوران در این فضا حداقل یک چرخه از شناسایی یک مدل پایدار فاصله دارند. آخرین موج مخالف، تجربه کاربری است. هدست واقعیت مجازی VR و تجربه کاربری داخلی وب3 باید یکپارچهتر باشد تا گیمرها، سازندگان و کاربران سختکوش را به متاورس جذب کند.
آیا شرایط برای متاورس بدون بلاک چین آماده است؟
در اصل، متاورس ایدهآل باید بر بلاک چین باشد که انگیزههای فراگیر را بر محور سازندگان و کاربران میطلبد و در عین حال تجربههای مجازی همه جانبه و یکپارچه را ارائه میدهد. متاورس فقط در مورد عناصر تجربی نیست، در مورد جنبه های اقتصادی نیز هست. انگیزه های مالی باید حول محور ارزش آفرینان واقعی باشد. کسانی که محتوا تولید می کنند و به طور منظم در پلتفرم تعامل و تراکنش دارند، کسانی هستند که ارزش ایجاد می کنند. در حالی که احتمالات مدل اقتصادی هیجانانگیز هستند و چندین اجمال امیدوارکننده از این احتمالات ظاهر شدهاند، چالشهای فنی قابل توجهی برای غلبه وجود دارد. کمبودهای موجود در تجربیات کاربر نیز باید برطرف شود.
در کوتاه مدت، چند نسخه وب2 مقیاسپذیر متاورس، اخلاق وب2 برای ایجاد انگیزه در شرکتکنندگان را در بر میگیرد. با بلوغ بلاک چین، مدل های ترکیبی بیشتری ظاهر میشوند، جایی که عناصر وب2 مقیاس پذیری و تجربه کاربر را به ارمغان میآورند و بلاک چین از ایجاد انگیزه مراقبت میکند. یک Metaverse کاملا مقیاسپذیر روی زنجیره ممکن است در حال حاضر ایده آل به نظر برسد اما بستر مناسبی برای ایجاد متاورس بدون بلاک چین و اینترنت جدید ایجاد می کند.
نظر بدهید